%>

Ordre (underordre) knyttet til prosjekt

Man kan knytte en ordre til et eksisterende prosjekt. Dette gjøres via Faktura/ny ordre.

 

I utgangspunktet anbefaler vi ikke dette, da en ordre ikke vil påvirke prosjektets status evt redusere prosjektreserven (honoraret). 

 

 

Ved å fakturere f.eks deler av et fastprisprosjekt via ny ordre, vil dette da ikke redusere fastprisen på prosjektet. Ordren vil være lik et underprosjekt (se gjerne egen artikkel om “Underprosjekt”).

 

 

En ordre knyttet til et prosjekt vil påvirke status på prosjektet - dvs om man velger prosjekt/prosjektstatus fra hovedmenyen så kan man få en total dekningsgrad. Man kan også se en overordnet status direkte i hovedprosjektet. 

 

I eksempelet under har vi et fastprisprosjekt på kr 500.000,-. Her er det fakturert kr 100.000,-. Gjenstår kr 400.000,- av fastprisbeløpet. 

 

Vi har en ordre (ikke underprosjekt) som er knyttet til fastprisprosjektet med kr 50.000,- . Vi ser da at de 50.000 legger seg til inntekt - ikke som evt fradrag på fastprisen. 

 

 

 

Fakturere ordre(underordren)

Man kan velge å fakturere direkte via ordren, eller man kan foreta faktureringen via Faktura/prosjektfaktura. Har man aktivert for samlefaktura og ønsker dette må man gjøre det via prosjektfaktuering.

 

 

Vær oppmerksom på prosjekt- og ordrenummer og evt konflikter - se gjerne følgende artikkel “Konflikt i nummerserie”.

 

Når man fakturerer prosjekt via ordre så vil faktura påvirke resultatet til prosjektet. 

 

 

Oppsummert vil det si at selve ordren påvirker status på prosjektet, mens det underliggende bilaget til fakturaen påvirker resultatet til prosjektet.

 

Knytte ordre som er fakturert  til et prosjekt. 

Har man allerede fakturert via ordre og ønsker å knytte ordren/faktura til et prosjekt kan man fint gjøre dette i ettertid. Fra fakturaoversikten kan man klikke på fakturanummeret evt søke opp fakturanummeret. I detaljer på faktura finner man link til ordre. 

 

Klikker man på linken kommer man rett inn i ordredetaljer. Under seksjon “Ordre-/fakturadetaljer” kan man velge å knytte til et prosjekt.  NB. Ordren må være datert etter startdato på prosjektet for å komme med i resultatet. 

  •  

Kreditering av ordre knyttet til prosjekt

Hvis man krediterer en ordre, må man slette ordrelinjene på selve ordren så den/de ikke påvirker statusen på prosjektet. 

 

Selv om man krediterer en ordre knyttet til et prosjekt, vil beløpet fortsatt være med i den totale omsetning.

Ved kreditering av ordre vil grunnlaget/beløpet ligge som en åpen ordrereserve når ordrelinjene ikke er fakturert. Det er da man altså sletter ordrelinjen/e. Da påvirkes ikke ordren status på prosjektet. 

 

 

Har man ikke behov for historikken relatert til prosjektet, kan man i ordredetaljer (ref. knytte ordre til prosjekt i avsnittet over), fjerne prosjektet og lagre.



Tripletex AS
Org.nr.: 914 286 018 MVA

Akersgata 16
0158 Oslo

Telefon +47 22 83 60 00
E-postadresse post@tripletex.no