Innsending av skjemaer til Altinn - for regnskapsfører og revisor

Følgende innstillinger gjelder for regnskapsfører eller revisor som skal sende inn skjemaer til Altinn på vegne av sine klienter.

 

Hvis andre ansatte i klientfirmaet ønsker å sende inn skjemaer til Altinn, må de sette opp en egen datasystemkobling mellom Tripletex og Altinn. De kan da følge oppskriften i hjelpedokumentet for vanlige brukere her: Innsending av skjemaer til Altinn.

 

Regnskapsfører/revisor må igjennom følgende steg:

  1. Sette opp klienttilgang i Tripletex.
  2. Kontrollere rolletilgang i Altinn.
  3. Registrere Tripletex som datasystem i Altinn.
  4. Registrere passord og mobilnummer i Altinn.
  5. Innlogging og innsending fra Tripletex.

 

 

1. Sette opp klienttilgang i Tripletex

 

Som regnskapsfører vil vi anbefale at man oppretter klienttilgang til sine kunder.

 

 

Om man som regnskapsfører er registrert som vanlig bruker med systemtilgang og ikke regnskapsførerkonto med klienttilgang, så kan man lese mer om hvordan man oppretter en klienttilgang her: Starthjelp for regnskapsførere

 

2. Kontrollere rolletilgang i Altinn

 

For at regnskapsbyrået skal kunne sende inn skjemaer til Altinn, må regnskapsbyrået ha mottatt korrekte rettigheter/roller i Altinn. Er man usikker på om man har riktig rolle, kan man lese mer i om de ulike rollene her: Roller i Altinn

 

Hvis regnskapsbyrået har fått tildelt roller, men en regnskapsmedarbeider i byrået mangler roller i Altinn, så må regnskapsmedarbeideren ta kontakt med daglig leder eller styrets leder i regnskapsbyrået slik at korrekte Altinn-roller kan gis til regnskapsmedarbeideren.

Dersom regnskapsfører som privatperson har fått tildelt roller direkte fra klientfirmaet, altså ikke fått roller tildelt via regnskapsbyrået, kan ikke denne fremgangsmåten "innsending av skjemaer til Altinn- for regnskapsfører og revisor" benyttes. Da må man benytte fremgangsmåte for vanlige brukere "Innsending av skjemaer til Altinn"

 

3. Registrering av Tripletex som Datasystem i Altinn

 

Fordelen ved å representere byrået når man skal sende inn skjemaer på vegne av en klient, er at man slipper å sette opp en kobling mellom Tripletex og Altinn for hver enkelt kunde/klient.

 

- Logg deg inn i Altinn.

- Velg regnskapsbyrået

- Klikk på "Profil" i hovedmenyen.

 

 

 - Velg "Avanserte innstillinger" i den nye menyen.

 

 

 - Skroll ned til "Datasystemer" og registrer Tripletex som datasystem. Du kan velge Tripletex i listen til høyre.

 

 

 - Registrer et valgfritt passord, bekreft passordet og klikk på «Legg til».

 

Tripletex får nå et ID-nummer nederst på siden som skal registreres i Tripletex sammen med passordet man valgte.

 

 

Så logger man seg inn i Tripletex. Sørg for at regnskapsbyråets firmanavn og ikke klientkontoen står øverst i venstre hjørne.

 

- Gå til «Lønn/Lønnsinnstillinger» i hovedmenyen. Hvis du ikke har lønnsmodulen, kan du gå til «Regnskap/Innstillinger" og registrere passordet og ID-en i fanen «Regnskapsregler».

 

- Gå ned til avsnittet «Altinn».

 

 

- Registrer Altinn-ID og passord og klikk på «Lagre».

 

(Dette passordet skal kun brukes denne ene gangen. Når du logger inn i Altinn via Tripletex for eksempelvis å sende inn a-meldinger, så bruker du ditt personlige passord.)



4. Registrering av passord og mobilnummer i Altinn

 

Før man kan logge seg inn i Altinn fra Tripletex må man registrere et mobilnummer for SMS-koder i Altinn.  Systemet støtter kun påloggingsmetoden "Passord og engangskode på SMS”. Andre pålogginger som f.eks “MinID” fungerer ikke.

 

- Logg deg inn i Altinn.

 

- Gå til «Profil» i hovedmenyen og velg din klient.

 

- Klikk på «Avanserte innstillinger».

 

 

- Under "Innloggingsinformasjon" registrerer du et mobilnummer. Du kan evt. endre passordet ditt om du ønsker det (dette er ditt personlige passord). Dette mobilnummeret vil motta engangskoder ved innlogging i Altinn fra Tripletex.

 

- Feltet for brukernavn lar du stå åpent/blankt da dette ikke kan brukes som innlogging fra Tripletex (Tripletex støtter kun innlogging med fødselsnummer).

 

- Så lagrer du informasjonen.

 

 

5. Innlogging og innsending fra Tripletex

 

Når man sender inn skjemaer til Altinn, så må man først logge seg inn i Altinn med fødselsnummer, passord og engangskode som man mottar på SMS. Personnummeret registreres ved å gå til «Selskap/Ansatte» i hovedmenyen, trykke på «Detaljer» ved siden av navnet sitt og registrere fødselsnummeret i fanen «Arbeidsforhold».

 

Hvis man som regnskapsfører skal sende inn f.eks. en mva-melding til Altinn for sin klient, så må man først logge seg inn i klientkontoen i Tripletex og så opprette bilaget for terminen. Deretter logger man seg inn i Altinn via sidemenyen.

 

 

- Bruk Altinn-ID for regnskapsbyrået (ikke klienten) i nedtrekksmenyen, kontroller fødselsnummeret og skriv inn passordet. (Ditt personlige passord i Altinn.) Vær oppmerksom på at innlogging med MinID ikke skal brukes.

 

- Klikk på «Ny SMS-kode». Du vil nå motta en SMS med en engangskode som du skriver inn i feltet.

 

 

- Så klikker man på knappen «Logg inn i Altinn».

 

- Bruk Altinn-ID for regnskapsbyrået (ikke klienten). Huk av boksen «Signer» og klikk på «Send til Altinn».

 

 Via loggen oppe til høyre kan man se om innsendingen var vellykket.

 

 

  Skjemaet er nå sendt til Altinn. En godkjent innsending av a-melding vises som følger i Tripletex. 

 

 

For en vellykket innsending av mva-melding vil man få en arkivreferanse nederst på siden.

 

 

Man finner skjemaet i Altinn via "Min meldingsboks/Arkivert".

 

Informasjon om innsendte skjemaer vil også oppdatere sjekklisten for regnskapsførere.

 



Tripletex AS
Org.nr.: 914 286 018 MVA

Akersgata 16
0158 Oslo

Telefon +47 22 83 60 00
E-postadresse post@tripletex.no